Jaké jsou systémy pohonu elektorkola

Jaké jsou systémy pohonu elektorkola

U elektorkol rozlišujeme několik systémů pohonu. Nejjednodušší rozřazení je podle umístění motoru na kole.

  • V předním kole
  • V nadním kole
  • Ve šlapacím středu

Přední kolo: 

Největší výhoda umístění motoru do předního kola, je lepší rozložení hmotnosti, motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který je nejčastěji umístěn těsně za sedadlem. Těžiště kola tak zůstává přibližně ve stejném místě, jako byste jeli na běžném jízdním kole, tedy uprostřed. Výhodou je také snadnější demontáž kola při defektu (narozdíl od zadníko kde se musíte vypořádat nejen s kabeláží, ale i s řetězem a přehazovačkou). 

Pohon v předním kole však přináší i nevýhody, nejčastěji zmiňovanou je riziko prokluzování předního kola například na kluzkém či sypkém povrchu. Otázkou je, jaký vliv na chod a životnost odpružené přední vidlice bude mít váha elektromotoru, kterou musí zvládat. Často jsou však tato kola spíše městského typu a tak nemají odpruženou vidlici.

Zadní kolo:

Toto je dnes nejčastěji využívaná variana elektropohonu v ceně 20-35000 Kč. Zadní pohon má lepší přenos točivého momentu na terén a nehrozí zde tolik proklouznutí. Rovněž manipulace s předním kolem a tím i ovládání stroje bude snazší, než u pohonu vpředu, s tímto obrubník přejedete lépe. Samozřejmě nevýhodou je umístění vyšších hmotností elektromotoru a akumulátoru do zadní části kola. Toto lze částečně řešit instalací akumulátoru do rámového trojúhelníku, tedy do míst, kde se montuje držák na láhev.

 

Středový pohon:

Zde se dnes nabízí celá řada výrobců. Po několika letech praxe se tento systém velmi osvědčil a je v podstatě nejefektivnější z hlediska výkonu a spotřeby. Velkou výhodou je rovněž umístení nízko v rámu kola a tak je těžiště velmi dobré pro manipulaci s kolem i v terénu. Nebudete mít problém ani s případným defektem jak na přední tak na zadním kole. Baterie u těchto modelů je také často na místě cyklistické láhve. Celková hmotnost bývá nižší a je prosto pro větší kapacitu baterie. Bohužel nevýhodou je vyšší pořizovací cena. 

Výrobci:

BOSCH ACTIVE / PERFORMANCE

Středový pohon od německé značky Bosch je v současné době to nejlepší, co v nabídce elektrokol najdete. Většina světově známých značek jízdních kol pohání své elektro modely právě pohonem Bosch a to pro jeho vysoký výkon, spolehlivost, design, funkce a samozřejmě také silnou značku.

Bosch nabízí dvě řady systémů, které se liší především v maximálním točivém momentu a síle asistence . Řada Performance je předurčena pro sportovní jízdu s vysokou mírou asistence a točivým momentem až 60 Nm, zatímco řada Active je vhodná pro pohodovější ježdění, cykloturistiku nebo pro dopravu (dojíždění).

Pokud hledáte kvalitu bez kompromisu a jste ochotni do svého nového elektrokola investovat více peněz, pak elektrokolo s pohonem Bosch je jednoznačně tou správnou volbou. Zamilujete se už po prvním svezení.

 
Režim Performance Active
Turbo 275 / 60 225 / 48
Sport 190 / 55 150 / 45
Tour 120 / 50 100 / 40
Eco 50 / 40 40 / 30

Míra asistence v poměru k síle šlapání
(v %) / maximální točivý moment

Středový motor „Drive Unit“

Srdcem systému je výkonný středový motor Drive Unit. Integrovaná řídící jednotka každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů z připojených snímačů a na jejich základě pak optimalizuje výkon motoru a míru asistence. V motoru je zabudován snímač šlapání (otáčení klik) a torzní snímač síly šlapání, na zadní rámové stavbě je pak umístěn snímač rychlosti (otáček zadního kola). Motor je schopen dosáhnout maximálního točivého momentu až 60 Nm (Performance) resp. 48 Nm (Active).

 
Baterie „Power Pack“

Systém je napájen Li-Ion baterií, která může být umístěna v rámu nebo v nosiči kola. Kapacita baterií Bosch na elektrokolech Apache je 11 Ah (400 Wh). Vyznačují se nízkou hmotností (2,5 kg) a dlouhou životností. Jsou vybaveny BMS deskou (Battery Management System), která baterii chrání před přehřátím, zkratem nebo přebitím. Pokud necháte baterii dlouho bez dobíjení, dokáže ji BMS uchránit před likvidačním poklesem napětí.

 
Displej „Intuvia“

Systém se ovládá pomocí LCD displeje umístěného na řídítkách a odděleného tlačítkového ovladače u levého madla. Prostřednictvím displeje se nastavuje úroveň asistence (Off-Eco-Tour-Sport-Turbo) a aktivuje se asistent chůze / rozjíždění (motor pomáhá bez nutnosti šlapat avšak pouze do rychlosti 6 km/h). Displej zobrazuje informace o stavu baterie a aktuálním výkonu motoru, který je přímo úměrný spotřebě energie. Díky tomu můžete sledovat, jaký vliv na spotřebu mají jednotlivé úrovně asistence, styl jízdy a zařazených převodů a následně svůj styl jízdy optimalizovat pro dosažení co nejdelšího dojezdu. Pro efektivní volbu převodů můžete také využít doporučení pro přeřazení na těžší nebo lehčí převod, která se na displeji zobrazují. Displej dále nabízí funkce cyklopočítače jako je okamžitá, maximální a průměrná rychlost, celková a denní ujetá vzdálenost, čas jízdy a hodiny. Vybaven je také USB zásuvkou umožňující dobíjení mobilních zařízení (telefon, navigace apod.).

 

Technické parametry

Napětí systému: 36 V
Jmenovitý výkon motoru: 250 W
Maximální točivý moment motoru: 60 Nm (Performance) / 48 Nm (Active)
Hmotnost motoru: 4 kg
Kapacita baterie: 400 Wh
Hmotnost baterie: 2,5 kg
Doba nabíjení: 3,5 h (50% za 1,5 h)
Dojezdová vzdálenost: 75 – 130 km (Perfromance) / 85 – 140 km (Active)

SHIMANO STEPS

Největší světový výrobce komponentů pro jízdní kola Shimano představil vlastní pohon pro elektrokola se středovým motorem – Shimano STePS. S hmotností 3,2 kg je nejlehčím středovým motorem v nabídce elektrokol Apache. Stejně jako ostatní středové motory je vybaven integrovanou řídící jednotkou, snímačem otáčení klik a síly šlapání, jejichž výstupy pak využívá pro nastavení míry asistence. Maximální točivý moment je 50 Nm a tak je pohon Shimano STePS vhodný především pro cykloturistiku a dopravu (dojíždění).

Hned tři modely elektrokol Apache jsou osazeny středovým pohonem Shimano Steps. Krosové modely Kolla a Kolla lady a městské elektrokolo Elegance.

Pokud jste příznivci cykloturistiky nebo řešíte otázku efektivní dopravy ve svém okolí, potrpíte si na jednoduchost a spolehlivost a hledáte elektrokolo s dobrým poměrem cena / výkon, Shimano STePS je tím ideálním řešením.

Středový motor

Pohon elektrokola zajišťuje kompaktní, lehký a tichý středový motor s integrovanou řídící jednotkou, snímačem šlapání (otáčení klik) a torzním snímačem síly šlapání. Motor je schopen dosáhnout maximálního točivého momentu 50 Nm.

 
Baterie

Systém je napájen Li-Ion baterií, která může být umístěná v rámu nebo v nosiči kola. Kapacita baterií STePS na elektrokolech Apache je 11,6 Ah (418 Wh). Vyznačují se nízkou hmotností (2,5 kg) a dlouhou životností. Jsou vybaveny BMS deskou (Battery Management System), která baterii chrání před přehřátím, zkratem nebo přebitím. Pokud necháte baterii dlouho bez dobíjení, dokáže ji BMS uchránit před likvidačním poklesem napětí.

LCD displej

Systém se ovládá pomocí LCD displeje umístěného na řídítkách a odděleného tlačítkového ovladače u levého madla. Prostřednictvím displeje se nastavuje úroveň asistence (Off-Eco-Norm-High) a aktivuje se asistent chůze / rozjíždění (motor pomáhá bez nutnosti šlapat avšak pouze do rychlosti 6 km/h). Displej zobrazuje informace o stavu baterie a aktuálním dojezdu a dále nabízí funkce cyklopočítače jako je okamžitá, maximální a průměrná rychlost, celková a denní ujetá vzdálenost, čas jízdy a hodiny.

Technické parametry

Napětí systému: 36 V
Jmenovitý výkon motoru: 250 W
Maximální točivý moment motoru: 50 Nm
Hmotnost motoru: 3,2 kg
Kapacita baterie: 418 Wh
Hmotnost baterie: 2,55 kg (nosičová) / 2,66 kg (rámová)
Doba nabíjení: 4 h
Dojezdová vzdálenost: 70 – 125 km

BAFANG MAX DRIVE

Bafang MaxDrive je černým koněm na poli středových pohonů. Pyšní se především velmi vysokým točivým momentem motoru, který může dosáhnout až do výše 80 Nm. Motor je přitom velmi tichý a vysoce účinný. Díky příznivé ceně a modernímu designu použitých komponentů je tak velice zajímavou alternativou k zavedeným značkovým pohonům.

Apache se podílel na vývoji a testování prototypů tohoto výkonného systému a je jedním z prvních světových výrobců elektrokol, který dostal možnost ho zařadit do své nabídky. V kolekci 2015 bude středový motor Bafang MaxDrive pohánět 3 modely elektrokol Apache řady E1 – horské Hawk a Manitou a krosové Matto.

Žádáte-li vysoký výkon v dobrém poměru k ceně a nepotrpíte si na zvučná jména světových značek, pak Vás středový pohon MaxDrive určitě nadchne.

 
Motor

Srdcem elektrokola je středový motor Bafang MaxDrive se jmenovitým výkonem 250W, který je ve špičce schopen dosáhnout výkonu až 520W. Hlavním trumfem motoru Bafang MaxDrive je však jeho velmi vysoký točivý moment až 80 Nm při zachování nízké spotřeby (pro srovnání, středový motor Bosch Performance nabízí kroutící moment 60 Nm). Motor je vybaven snímačem šlapání a torzním snímačem síly šlapání. Řídící jednotka, která je integrovaná do těla motoru, tak při určování míry asistence vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálu a podle toho reguluje výkon motoru. Tzn. čím větší silou jezdec šlape, tím větší silou motor pomáhá.

 
Baterie

Energii do systému dodává baterie s Li-Ion články Samsung, která je umístěna v rámu elektrokola. Její kapacita je 13 Ah, což v součinu s napětím systému 36V znamená, že je schopna vykonat práci o objemu 468 Wh. Baterie je osazena USB zásuvkou umožňující dobíjení mobilních zařízení (telefon, navigace apod.). Baterie je vybavena BMS deskou (Battery Management System), která baterii chrání před přehřátím, zkratem nebo přebitím. Pokud necháte baterii dlouho bez dobíjení, dokáže ji BMS uchránit před likvidačním poklesem napětí.

 
LCD displej HMI

Systém se ovládá pomocí LCD displeje umístěného na řídítkách a odděleného tlačítkového ovladače u levého madla. Prostřednictvím displeje se nastavuje úroveň asistence v rozsahu 0-5 a aktivuje se asistent chůze / rozjíždění (motor pomáhá bez nutnosti šlapat avšak pouze do rychlosti 6 km/h). Displej zobrazuje informace o stavu baterie a nabízí funkce cyklopočítače jako je okamžitá, maximální a průměrná rychlost, celková a denní ujetá vzdálenost a čas. Vybaven je také USB zásuvkou umožňující dobíjení mobilních zařízení (telefon, navigace apod.).

 

Technické parametry

Napětí systému: 36 V
Jmenovitý výkon motoru: 250 W
Maximální točivý moment motoru: 80 Nm
Hmotnost motoru: 3,8 kg
Kapacita baterie: 468 Wh
Hmotnost baterie: 3 kg
Doba nabíjení: 7 h
Dojezdová vzdálenost: 75 – 130 km

 

Naši pečlivě vybranou nabídku elektrokol za skvělé ceny naleznete zde. K nákupu dostanete hodnotné dárky a dopravu zdarma.

 

 

Odeslat článek známému   Vytisknout